Dykker tur til Norge, juni 2008

Dykker tur til Norge, juni 2008

I løbet af onsdag eftermiddag begav 4 biler og en båd sig mod Hirtshals for at tage færgen til Kristitansand. Da onsdag blev til torsdag lage færgen til i Kristitanssand, og turen gik videre til Mandal hvor vi havde lejet en hytte på Tregde Feriesenter. Fremme ved hytten blev i samlet igen og vi alle fandt en seng at sove i.

Torsdag morgen ved 7 tiden begyndte der at brede sig en dejlig duft af kaffe og vi var alle hurtigt ude af dynerne, morgenmaden blev spist og vi fik pakket til dagens dyk som skulle være på Gudrun i Flekkefjorden. Fremme ved Flekkefjorden blev havnen invaderet af 12 dykkere fra Nyborg. Hvalen klubbens båd kom i vandet og så skulle ekkolod og gps lige monteres og Jørgen var helt sikker på at han havde lagt posen med instrumenter i Kristians bil, men de var der ikke. Her i første omgang var det ikke det store problem da Gudrun er mærket op med bøje.
Per. Norge.Gudrun 05-06-2008 041 (13)
Reserve rettet på Gudrun.

Gudrun er et fint vrag som blev beskudt af Engelske fly og gik i brand og blev sejlet på grund for ikke at miste lasten, efter krigen blev det solgt til skrot og sank under bugsering, så det nu ligger på bunden. På mit første dyk på vraget havde vi et fantastisk dyk hvor vi var rundt om skruen og en tur ned i gennem lastrummene og sluttede med at svømme igennem svalegangen, dykket sluttede med en tur op af masten som er godt 15 meter høj. På anden dyk som vi også havde på Gudrun blev jeg ramt at dybderus og det gjorde min makker også, det var lidt sparsomt hvad vi fik set på det dyk og min rus dampede først helt af ved ca. 20 meter. Kurt havde igen i år lagt kompressor til så hver dag bruger vi ca. 7 timer på at fylde flasker så der var en dejlig sprød lyd fra motoren som stod og knurrede. Kristian lage bagsmæk til frokosten og vi fik det kolde bord på bagklappen af pickuppen.

 Christian Norge (75)

Der blenders nitrox i pickuppen.

Ved 19 tiden var vi alle samlet i hytten og havde gang i aftensmaden. Mens John og jeg stod ved grillen kom Espen forbi og hilste på. Espen er en Nordmand jeg havde skrevet sammen med før turen for at få nogle vrag positioner, vi havde været lidt spændt på om han nu også ville komme. Espen havde mange gode forslag til hvor vi skulle dykke og han må siges at være en kompetent mand da han havde mere end 3000 dyk. Han tilbød at komme næste dag og være vores guide på dykkerturen, og han lovede også at taget en gummibåd med så vi alle kunne komme ud og dykke samtidig.

Fredag morgen gentog sig og vi var igen tidligt oppe og kl. 10 stod vi alle på havnen, klar til at dykke, og kikkede efter Espen som skulle komme og vise os dagens vrag. Så efter ca. 15 minutter var der lidt muggen i krogene om han nu også kom og hvad vi skulle gøre hvis ikke han dukkede op, vi havde jo ikke fået gps og ekkolod med så vi havde et problem. Kl. 10.30 kom Espen i gummibåd. Grunden til forsinkelsen var at båden ikke var klargjort med benzin mm. Så han havde haft travlt med at få benzin mm. Så da vi havde fået læsset gummibåden også, var vi på vej og dagens første dyk var på Torpedo båden Kjell som er et vrag som også blev sænket i 2 verdenskrig den 28. september 1944. Båden er fra 1912 og blev bygget i Norge til marinen i første verdenskrig og under besættelsen blev den taget af Tyskerne. Vraget er ikke offentliggjort så vi fik kun lov til at dykke på det hvis vi lovede ikke at logge positionen og det havde vi jo nemt ved at love da vi ikke havde gps med “Jørgen” Da de har haft en del problemer med vrag plyndring. Vraget er meget spændene da der er rigtig mange detaljer og eks. Er der 2 armeret torpedoer på dækket som skulle være aktive endnu. Efter dykket gik turen retur til vores base for at få noget frokost og pumpe flasker.

Kurt Norge (27)
Lukum på Kjell, det skulle være sirenen der ligger i kummen.

Dagens anden dyk gik til Savonmaa. “Historien er: Hele besætningen på 26 mand omkom ved deres forsøg på at komme i land fra skibet. Kun en nåede land. Han frøs ihjel på klippeskæret.
Agterskibet blev stående over vandet, men det kunne de stakkels søfolk
naturligvis ikke forudse”.

Nu kan jeg ikke fortælle så meget om vraget da jeg og min makker svømmede den forkerte vej, og først nåede vraget da vi havde 5 minutter tilbage, men det forlyder at det var et fint vrag. Espen kunne selvfølgelig krydder dykket med en lang historie om vraget.

Tilbage i havn skulle det laves aftensmad og pumpes flasker. Aftensmaden bestod af store steaks med salat, ris og bearnaise sauce. Aftenen gik og der var nogle der fik nok at drikke og så var der en der gik tidligt i “seng” eller på sofaen var det vel.

Lørdag var vi oppe til sædvanlig tid og kl. 10 var vi klar til at sende første hold af sted mod Archangelsk “Russeren” og historien lyder:

” Dampskib fra St. Petersburg, Rusland forlist 31.10.1886 på sydvestkysten af Ryvingen syd for Mandal i Norge. Vraget ligger langs en klippeside og består af meget spredte vragdele, dog
ses keddel og lidt skibssider. Alt mandskab blev reddet. Det fortælles at russerne var iklædt fåreskindspelse og at fyrpasseren troede at det var en flok får. Skibet strandede midt under en fest i fyrboligen, og alle russerne blev inviteret med til bords.”

Per 07-06-2008 008
Kurt på en af de store kedler fra Archangelsk.

Det var en lang dykkertur før vi kom til vraget, da vi havde ankeret op lidt der fra. Men sikken et syn der mødte os da vi kom over den sidste klippeskær, de 2 kedler stod helt klart og tårnende sig op i det fantastiske klare vand hvor sigtet var 15 – 20 meter. Der er ikke fordi der så meget tilbage af vraget men de store kedler er hele dykket værd. Men det ligger dybt, det dybeste er på ca. 42 m. Tilbage på basen valgte vi at spise i hold da vi kun havde en båd.

Dagens anden dyk var Ammarmar. Historien følger: ” Liberty Dampskib på 10.000 tons fra New Orleans, USA med en last af soja – bønner forlist 27.12.146 ved sydkysten af Sand” ud for Mandal i Norge. Skibet gik på Oddskjærne den 27. december og sank samme sted den 30. december
1946. Hele mandskabet blev reddet. Og historien fortæller at de det næste år havde fået fedet dyrene ekstra godt op” Vraget blev solgt til et skrot firma som har hævet en del af vraget så der i dag kun er stævnen tilbage, men den er til gengæld også stor. Det er et godt skue at ligge på bunden og kikke op af stævnen og føle hvor stort det har været. Der er også en lille mulighed for at penetrering. Turen op igen var et fint naturdyk hvor vi svømmede igennem båndtang med masser af fisk.

Kurt.7.6 (10)
Anker kæden på Ammarmar

Sidste aften inden turen igen gik hjem skulle der spises godt og menuen stod på grill med pølser, steaks og pastasalat på spaghetti Jan. Nå men det kan man også lave pastasalat af. Så var det som om der var en stemning for at alt sprut og øl skulle drikkes inden vi skulle hjem, så en hyggelig aften blev det.

Søndag var det op til sædvanlig tid og få morgenmad, nogle havde lidt svært ved at komme ud af sengen og hoved havde det ikke helt godt.

Der skulle pakkes og det var dejlig nemt da vi ikke skulle gøre rent. Så ved 9.30 tiden var vi på vej af sted, vi skulle ikke så langt da vi ville have et sidste dyk i det norske. Så på vej til Kristiansand stoppede vi ved Eigebrek som er en lille natur havn hvor man kan få et godt naturdyk hvis man svømmer rundt om øen. Nogle gik efter dybten ca. 45 meter…. Og andre havde bare tømmermænd og nøjes med at plaske lidt rundt på lavt vand. Så var der også ham der havde turens bedste dyk denne dag, så der var muligheder. Det gjorde godt med en deko bajer efter dykket.

Efter dykket gik turen videre til Kristiansand og vi var sultne så det kunne kun gå for langsomt med at finde en restaurant, så på strøget fik vi stillet sulten. Da vi stadig havde nogle timer tilbage inden færgen sejlede, var vi nogle der gik en tur på havnen hvor der var bådmesse, så det var en fin måde at bruge et par timer på.

Ombord på færgen blev der hurtigt meget stille og jeg tror at de fleste fra klubben fik sovet et par timer.Vel tilbage i Danmark var det bare om at komme til Nyborg og vi ramte Nyborg kl. 23.30 så der blev kørt godt til.

Så lige en lille historie om et krus der blev købt på færgen da vi var på vej til Norge. Et KVAJEKRUS..

Det er sådan et krus man kan være heldig at få overrakt hvis man gør sig heldigt bemærket.

Dag 1.

Jørgen Nielsen fik kruset for på flot vis at have pakket klubbens GPS og ekkolod i en bil som ikke var med i Norge. Men her mange måneder efter må vi nok sande at det ikke burde have været Jørgen der skulle have kruset!!
Morten.Norge.2 (23)

Dag 2.

John Waldbjørn for at svømme væk fra sin makker og ikke have sat fedderslange på sin BCD samt op til anden dykket den dag ikke at være klar da båden skulle sejle men sad og snakkede telefon med konen.
Morten.Norge.2 (29)

Dag 3.

Nicolei Waldbjørn for på vej ud til et vrag at opdage at han havde glemt shorty´en til sin dragt og på flot vis altid at blive meget træt når der skulle ryddes op eller laves mad.
Morten.Norge.2 (2)

Som far, så søn….

Dag 4.

Kurt S. Hansen for på flot vis alene og med tømmermænd at dykke ned på 45 meter. Ja du var dybest på turen.

Da Kurt først fik udnævelsen på vej hjem og kruset var pakket ned må vi nøjes med at se Kurt babbe oxygen fra flasken….
Per. Norge.Gudrun 05-06-2008 041 (30)

Sådan oplevet af formanden
Tue Gregers